Toiminnallinen taidevartti: Katarina Karppinen ja mediataide

30.11.2022 13:00 13:15

Nainen seisoo seinälle projisoidun kuulta vaikuttavan muodon edessä edessä. tilassa roikkuu pyöreä muovimateriaalista punottu kehä ja vr-lasit.
Katarina Karppinen, Henkisen alueen tutkielma, 2022. Kuva: Katarina Karppinen.

Suositut taidevartit Kuopion taidemuseolla jatkuvat keskiviikkona 30.11. klo 13 poikkeuksellisesti toiminnallisissa merkeissä, kun kuvataiteilija Katarina Karppinen ja taidekasvattaja Katri Ratilainen tarjoavat osallistujille mahdollisuuden tutustua mediataiteen maailmaan tekemisen keinoin.

Sotkamossa syntynyt kuva- ja mediataiteilija Katarina Karppinen (s. 1980) asuu ja työskentelee Leppävirralla. Hän hyödyntää mediataideteoksissaan nykyteknologiaa. Ars Libera – Dialogi -näyttelyn teoksessaan Henkisen alueen tutkielma (2022)Karppinen hyödyntää virtuaalitodellisuutta, joka avautuu yleisölle VR-lasien kautta.

Kuopion taidemuseolla esillä oleva Ars Libera – Dialogi -näyttely on vuoropuhelua eri lähtökohdista kumpuavien teosten välillä. Kuopion taidemuseon ja Kuopion Kuvataiteilijat ry – Ars Liberan yhteistyönä tuotetun näyttelyn taiteilijat edustavat nykytaiteen eri ilmaisumuotoja. Kuopion taidemuseon suositut taidevartit käsittelevät loppuvuoden vuoden 2022 ajan näyttelyn teoksia ja taiteilijoita.