Mikko Hallikaisen ja Sami Korkiakosken maalausperformanssi

22.10.2022 13:00 16:00

Kaksi miestä liikkuu suurikokoisen maalatun teoksen edessä. Miesten vaatteet ovat maalin tahrimat. Maaliin sotkeutuneella lattialla on maalipönttöjä ja muita teoksen tekemiseen liittyviä materiaaleja.
Sami Korkiakoski ja Mikko Hallikainen. Kuva: Sami Korkiakoski.

Mikko Hallikaisen ja Sami Korkiakosken maalausperformanssi Kuopion taidemuseossa lauantaina 22.10. klo 13 ilmentää taiteilijoiden välistä tiivistä ystävyyttä. Ekspressiivisinä taidemaalareina he ovat luoneet uraa itsenäisinä taiteilijoina jo pitkään, mutta vasta Ars Libera – Dialogi -näyttely tuo heidät yhteisen taideteoksen äärelle.

Hallikainen ja Korkiakoski ovat maalanneet näyttelyä varten ensimmäisen yhteisen maalauksen Portrait, jota performanssina syntyvä teos tulee täydentämään. Suurikokoinen, ruumiillinen Portrait on kahden taiteilijan vuoropuhelua – visuaalista kommunikointia – joka jatkuu performanssissa. Yksilön sijaan keskiössä on dialogi, johon myös katsojat voivat osallistua seuraamalla maalaustapahtumaa. Performanssissa kolmanneksi dialogiin astuu muusikko, laulavana lääkärinäkin tunnettu Tatu Kemppainen, joka kommentoi sävelin Korkiakosken ja Hallikaisen maalaustapahtumiin.

Maalausperformanssi on osa Ars Libera – Dialogi -näyttelyä, joka on toteutettu yhteistyössä Kuopion kuvataiteilijat ry – Ars Libera kanssa. Performanssin aikana syntyvä teos liitetään osaksi näyttelyä ja on esillä Kuopion taidemuseolla näyttelyn päättymiseen asti. Performanssi kestää 2–3 tuntia.