Kaitafilmiesitys Kuopion taidemuseossa: Ilkka Kivelä, Layers of Atmosphere: Private-Public

12.11.2022 14:00 14:30

Lippalakkipäinen mies asettaa elokuvafilmikelaa jalustalla seisovaan kaitafilmiprojektoriin.
Ilkka Kivelä. Kuva: Sonja Vehviläinen.

Taiteilija Ilkka Kivelä esittää teoskokonaisuuteensa Layers of Atmosphere: Private-Public kuuluvan kaitafilmin Kuopion taidemuseolla 12.11. klo 14. Kivelän teoskokonaisuus on osa parhaillaan esillä olevaa Ars Libera – Dialogi -näyttelyä.

Kivelä kuvaa näyttelyteoksessaan havaintojaan Pohjois-Savon alueella olevista rakennuksista ja alueista, jotka jäävät usein huomioimatta, kunnes niitä ei enää ole. Kivelä yhdistää teoksissaan analogista ja digitaalista tekniikkaa, ja on suosinut näyttelyyn tulleiden teosten kanssa työskennellessään filmikameran kanssa digitaalisen valokuvauksen sijaan. Kivelän teokseen liittyy myös taiteilijan 60-lukulaisella kaitafilmikameralla kuvaama 8 mm kaitafilmi. Taiteilijan mukaan filmin asettamat rajoitteet työskentelylle saavat pohtimaan jokaisen kuvan merkitystä hyvin tarkkaan, kun kuvia ei voi ottaa rajattomasti. Filmin kanssa työskentelyssä Kivelän mukaan merkityksellistä on siihen liittyvä yllätyksellisyys. Taiteilijaa kiehtoo myös analogisen työskentelytavan lopullisuus, sillä filmin ei voi korjailla kuvaamisen jälkeen. Kivelä itse korostaa käyttämiensä formaattien perinteisyyttä, ja hänen työskentelystään voi löytää dialogin perinteisten menetelmien ja nykyajan menetelmien välillä.

Kaitafilmin seuraavat esityskerrat ovat 13.12. klo 14 ja 8.1. klo 14.